Het is een aloude uitdrukking: alles wat eens mode was komt terug. En regelmatig wordt dit dogma bevestigd als inderdaad een look of product welke al jaren als afgeschreven werd gezien ineens weer ‘hot’ blijkt te zijn.

Muziek op ouderwetse media

Een sterk voorbeeld zijn muziekdragers. Al vanaf het begin van dit millennium jaar is de verkoop van cd’s afgetakeld vanwege de opkomst van digitale muziekdragers. In eerste instantie de mp3 maar inmiddels heb je ook die muziekbestanden niet meer nodig want muziek wordt inmiddels gestreamd via Spotify, YouTube, iTunes of een van de andere muziekdiensten. Intypen en meteen afspelen, makkelijker kan niet. Maar tegelijk met de meest moderne manier van muziek consumeren werd ook de al eind jaren 80 afgedankte LP geherintroduceerd. Niet alleen de klassiekers op vinyl die nog op zolder stonden werden afgestoft, ook nieuwe producties worden op LP uitgebracht. Daarnaast leek zelfs even een revival van het cassettebandje op handen maar deze trend brak niet echt door.

Retro look

Net als nieuwe muziek op vinyl zijn meer producten in retro stijl populair. De meest moderne smartphones hebben als ringtone het ouderwetse rinkelgeluid van de eerste vaste telefoons. Ook koelkasten, fietsen en kleding mogen retro zijn. Veel bedrijven en webshops spelen hier graag op in. Zo kan je op de webshop Bardecoratie.nl metalen bordjes kopen die eruit zien als ouderwets emaille met bedrukking van oude drank en auto reclames. En ook de retro klok webshop doet goede zaken met ouderwetse Flip klokken en wandklokken met ontwerpen die we een jaar of 20 geleden als ‘zeer gedateerd’ zouden bestempelen.

Waarom is retro populair?

Het blijft altijd gissen waarom de retro look populair blijft. Een van de theorieën hierover is dat de mens graag het gemak heeft van moderne producten, maar feit is ook dat we slecht kunnen tegen veranderingen. Daarom houden we van producten die eruit zijn alsof ze uit onze jeugd komen waarin alles zo vertrouwd was, en maskeren we zo de niet te stoppen vooruitgang die we eigenlijk niet goed aan kunnen. Het is slechts een theorie maar feit is dat retro het ontzettend goed blijft doen bij alle lagen en leeftijden van de bevolking.