Wanneer je klantdata uit verschillende systemen samenvoegt in een CDP (Customer Data Platform), krijg je ‘rijke klantprofielen’. Dit betekent kortweg dat je een zeer breed beeld krijgt van de klant en de stappen die een persoon doorloopt van oriënteren tot het nemen van een aankoopbesluit. Wanneer je deze gegevens op klantniveau verzamelt ben je beter in staat om je doelgroepen te analyseren én te identificeren. Zeker voor grote bedrijven die cross channel marketing toepassen en met grote aantallen te maken hebben is het interessant om klantdata tot in detail te analyseren om zo bestaande en nieuwe doelgroepen te kunnen bereiken.

Data uit verschillende bronnen samenvoegen voor een compleet beeld

Een bekend voorbeeld wat het samenvoegen en analyseren van data kan opleveren is inzicht in de customer journey: welk pad en welke fases maken klanten door totdat zij een aankoop doen? Dit kun je in kaart brengen in een goedgekozen CDP software tool door website-data te combineren met CRM-data en vervolgens met het ordersysteem dat wordt gebruikt. Zeker bij grote bedrijven waar men met grote aantallen te maken heeft, kan zo een heel scherp beeld ontstaan van wát en wanneer mensen doen voorafgaand aan een aankoop. En ook belangrijk: wélke doelgroepen (mensen met specifieke gezamenlijke kenmerken) uiteindelijk een aankoop doen.

Een ander voorbeeld van wat het samenvoegen en analyseren van klantdata kan opleveren, is een look-a-like doelgroep. Mensen die aan een aantal dezelfde punten voldoen maar dan in een andere markt, of een andere provincie of met een andere baan. Zo kunnen door ‘look-a-like modelling’ nieuwe markten worden aangeboord.

Trends en ontwikkelingen in kaart brengen

Wanneer je klantdata eenmaal bijeen hebt gebracht in je CDP Software kun je vergaande marketinganalyses uitvoeren. Door analyses en vergelijkingen te maken over bepaalde periodes is het mogelijk om inzicht te krijgen in trends en ontwikkelingen. Dit zorgt natuurlijk voor interessante informatie voor toekomstige marketingstrategieën, maar ook voor productie en sales brengt dit zeer waardevolle informatie met zich mee waardoor marketing en salesbudgetten aanzienlijk efficiënter kunnen worden ingezet met een hogere ROI.