In het basisonderwijs zijn methoden constant aan het veranderen. Naast de methoden, verandert ook de te leren stof voor de kinderen in het basisonderwijs. De wereld is namelijk constant in beweging, er worden steeds weer nieuwe uitvindingen gedaan en theorieën worden geactualiseerd of herzien vanuit nieuwe inzichten. Door de opmars van persoonlijke computers en internet is de technologie in een snel vaart gegaan. Om iedereen daar in mee te laten gaan, is het noodzakelijk om deze vernieuwing ook door te voeren naar de basisvaardigheden van een kind. Zo ook op school. Momenteel kunnen de schoolboeken worden gelezen vanaf een leescomputer. Kinderen gaan tegenwoordig niet meer naar de bieb om hun spreekbeurt voor te bereiden, maar gaan op onderzoek uit op het internet. Via interactieve computerspellen wordt er een andere invulling gegeven aan het spelenderwijs leren. Technologie is terug te vinden op school.

ICT staat voor informatie- en communicatietechnologie. Tegenwoordig is een groot deel van de ICT over het internet te vinden. Kinderen worden op school geleerd hoe ze de computer kunnen bedienen en wordt het ze aangeleerd hoe ze het internet kunnen gebruiken als tool en als nieuwe bron voor informatiewinning.

Door gebruik van digiborden wordt het inbrengen van ict in het basisonderwijs makkelijker

Digibord is een afkorting voor het digitaal schoolbord. Middels een beamer wordt er een scherm geprojecteerd op het bord. Er zijn verschillende soorten digiborden op de markt te vinden voor het basisonderwijs. Elk soort heeft weer z’n eigen voordelen. Bij het kiezen van digiborden zijn de interactieve mogelijkheden af te wegen tegenover de prijs. Er zijn digiborden beschikbaar met talloze accessoires die nog meer mogelijkheden bieden.

De soorten digiborden kunnen in verschillende technieken neer worden gezet: elektromagnetische, druksensitieve en ultrasoon/infrarood digiborden.

Middels het gebruik van digiborden is het inbrengen van ict en internet op school makkelijker. Omdat het digibord is gekoppeld aan een computer zijn internetpagina’s in één keer zichtbaar voor de hele klas te maken. Leren gaat snel wanneer het interactief gebeurt, het is voor kinderen een speelse en leuke manier om nieuwe stof eigen te maken. Verbanden zijn makkelijker en goed te tonen middels een digibord. Een leerkracht krijgt door de komst van digiborden een nieuwe tool om zijn of haar les efficiënter te maken.

Een digibord is kort door de bocht eigenlijk een onderdeel van ICT. Het is een ideaal medium voor informatie- en communicatieoverdracht, gemaakt door de huidige technologie. Eerder werden kinderen op school individueel middels computerspellen wegwijs gemaakt met ICT en internet. Momenteel kan de leerkracht de kinderen vanuit een groep wegwijs maken met ICT en internet in het huidige basisonderwijs.