Een belangrijke vraag! Hoe val je op tussen al het andere drukwerk dat bij mensen op hun deurmat valt? Hoe zorg je ervoor dat jouw spandoek of flyer het meest opvallende is? Onderstaand geven we je daarom een aantal tips om te zorgen dat jouw vormen en afbeelding er uit zullen springen.

Ken je de situatie dat wanneer je iemand in de lucht ziet staren, je uit nieuwsgierigheid ook gaat kijken waar hij of zij naar kijkt? Ditzelfde kun je ook toepassen in je ontwerp. Plaats bijvoorbeeld een specifiek naar één punt kijkend mens of dier in je ontwerp. De ogen van je lezer worden automatisch naar dit zelfde punt geleid.

Denk goed na over de kleuren die je wilt gebruiken. Kleuren wekken namelijk onbewust bepaalde emoties bij mensen op. Je kunt in je ontwerp veel verschillende kleuren gebruiken, waardoor een klant blijft staren naar wat hij precies ziet. Of gebruik juist één achtergrondkleur met op de voorgrond een object in een andere kleur. Het object ‘springt’ er dan echt uit.

Maak bij je drukwerk ontwerp gebruik van witruimte. Met deze techniek laat je een bepaald element opvallen door deze in een ‘blanco’ ruimte te plaatsen.  Hierdoor worden de ogen van de ‘lezer’ direct gefocust op het element dat in de witruimte is geplaatst.

Let er hierbij wel op dat het element wel voldoende voor zichzelf spreekt om te weten wat het is, maar geef niet gelijk alles weg. Door het ‘spannend’ te houden, hebben mensen de neiging om de daadwerkelijke boodschap te lezen.

Denk bij het ontwerp voor je drukwerk ook eens aan het tunnelvisie-effect. Door de ogen van je klant naar een bepaald punt te leiden, zal er meer aandacht geschonken worden aan het element. Gebruik sterke en dynamische lijnen om de elementen te verduidelijken. Het James Bond- intro is misschien wel één van de meest bekende voorbeelden.

Gebruik het verassingselement!

Mensen worden zo vaak bloot gesteld aan promotionele teksten en advertenties, dat ze (te) snel doorhebben wat het doel van het bericht is. Wanneer je de opmaak nèt even anders maakt, verras je je lezer. Bijvoorbeeld door een bijzondere afbeelding of een onverwachte vorm te gebruiken, waarbij je twee keer moet kijken wat je nu eigenlijk ziet.

Werk met contrast;  met contrasten licht je namelijk een element optimaal uit .

Wanneer je bijvoorbeeld veel zwarte of grijze tekst in je ontwerp hebt, dan zal een zwart element of afbeelding niet opvallen. Maak in dit geval gebruik van een contrasterende kleur. Heb je juist een effen zwarte achtergrond en je plaatst hier een wit element in, dan zie je dat dit direct de aandacht trekt.